Vaccination af katte

Sundhedseftersyn

Da en vaccination kun bør gives til sunde dyr, foretager vi altid sundhedseftersyn før vaccination. Ved vaccination skal kroppen være rask, for at kunne respondere på vaccinen. Ved tilstedeværelse af en evt. infektion, som kroppen er i gang med at bekæmpe, vil denne respons på vaccinen ikke blive optimal. Der er ligeledes risiko for at evt. andre sygdomme (i såkaldt inkubationsperiode) kan blusse op.

For at give vores katte bedst mulig beskyttelse mod farlige og smitsomme sygdomme anbefaler vi, at de som minimum vaccineres imod:

• Kattesyge (Felin Panleukopeni virus).
  • Katteinfluenza (Felin Rhinotracheitis virus).
  • Felin Calcivirose.

Kattesyge er den mest alvorlige sygdom. Hvis din kat får kattesyge, vil symptomerne være høj feber, opkast og diarre, flåd fra næse og øjne og evt. besvær med at bevæge sig. Da sygdommen skylden en virus kan behandling kun være understøttende. For mange katte vil sygdommen have dødelig udgang. Hvis katten kommer sig efter sygdommen vil den udskille virus i lang tid efter, og dermed kunne smitte mange andre katte.

Ved infektion med Felin Rhinotracheitis får katten høj feber, flåd fra næse og øjne og evt. sår på hornhinden i øjet. Er din kat blevet syg af Felin Rhinotracheitis vil den ofte have behov for understøttende behandling. Sygdommen er mest farlig for killinger, hvor der kan være dødelig udgang på sygdommen.

Felin Calcivirose er sygdom hvor katten typisk er nedstemt og begynder at savle og have feber. Åbner man kattens mund ses et eller flere karakteristiske sår på tungen. Disse sår er meget smertefulde og katten kan ofte hverken spise eller drikke. I svære tilfælde af calici-virus infektion kan katten desuden få lungebetændelse og flåd fra næse og øjne. Sygdommen kan i svære tilfælde være dødelig på trods af understøttende behandling.

Basis vaccination af katte:

Kattenes basis vaccinations program består af 2 vaccinationer med 4 ugers mellemrum, typisk ved
12 og 16 ugers alderen. Herefter skal katten vaccineres mindst hvert 3. år.

Øvrige vaccinationer:

Man kan desuden få sin kat vaccineret imod følgende sygdomme:

• Felin leukæmi (FeLV virus).
  • Clamydia.
  • Rabies.

Felin leukæmi (FeLV) er en sygdom som kan forårsage vedvarende dårlig immunforsvar, blodmangel, kræft og kattens død. Dog er vaccination imod FeLV ikke anbefalet som del af basisvaccinationen, da der kan være bivirkninger af vaccinen.
Smitte sker primært via spyt, urin og afføring, f.eks. når katte bider eller slikker hinanden, eller når de deler foderskåle, kattebakker eller bure.

Clamydia er en bakterie, der forårsager øjenbetændelse samt forkølelse. Langt de fleste katte kommer sig ganske hurtigt, uden nogen form for behandling.
Sygdommen er smitsom, og ses mest i forbindelse med katterier og i hjem med mange katte. Vaccination imod chlamydia giver ikke fuld beskyttelse imod sygdommen, men vaccination kan gøre symptomerne mildere.

Rabiesvaccination

Rabies findes ikke blandt katte i Danmark.
Hvis katten skal med på udenlandsrejser skal den rabies vaccineres, senest 21 dage før afrejse. Rabiesvaccination beskytter mod rabies i 3 år. Visse lande kan forlange hyppigere revaccination.
Ved rejser i EU, skal katten medbringe et kæledyrspas, der udstedes af dyrlægen. For lande udenfor EU kan gælde andre regler. Se mere under "Udlandsrejse EU+Norge".

Det er altid en godt ide at gå ind på Fødevarestyrelsens hjemmeside under ”Rejse med kæledyr”, for at se de opdaterede krav for det land, du evt. skal rejse til.

Gå til Fødevarestyrelsens hjemmeside HER.